شنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۸
کد خبر: 113648

واقعیت این است كه شورای شهر تهران سازمان هواشناسی را در این زمینه متهم به سهل‌انگاری می‌كند. اگر این سازمان توانسته بود پیش بینی دقیق و به موقع داشته باشد میزان خسارت‌های ناشی از توفان پایین می‌آمد.

سلامت نیوز: واقعیت این است كه شورای شهر تهران سازمان هواشناسی را در این زمینه متهم به سهل‌انگاری می‌كند. اگر این سازمان توانسته بود پیش بینی دقیق و به موقع داشته باشد میزان خسارت‌های ناشی از توفان پایین می‌آمد.

احمد حكیمی پور،عضو شورای شهر تهران در روزنامه آرمان نوشت: دوشنبه هفته گذشته توفانی تهران را در‌نوردید كه همانطور كه اعلام شد علاوه بر اینكه خسارت‌های مالی زیادی به جای گذاشت، تعدادی از شهروندان تهرانی بر اثر این حادثه جان خود را از دست دادند.

به محض تمام شدن توفان و برآورد هزینه‌ها و خساراتی كه این بلای طبیعی به بار آورد، این مساله مهم مطرح شد كه چرا سازمان هواشناسی بروز این توفان را پیش بینی نكرده و هشدار‌های لازم را در این زمینه نداده بود. این بحث در جلسه شورای شهر تهران كه یك روز پس از توفان تشكیل شد، به صورت مفصل مطرح شد.

واقعیت این است كه شورای شهر تهران سازمان هواشناسی را در این زمینه متهم به سهل‌انگاری می‌كند. اگر این سازمان توانسته بود پیش بینی دقیق و به موقع داشته باشد میزان خسارت‌های ناشی از توفان پایین می‌آمد. با این وجود، هواشناسی زیر مجموعه شهرداری نیست و شورای شهر نمی‌تواند به عنوان اینكه یك سازمان زیر مجموعه شهرداری سهل انگاری كرده است وارد عمل شود هر چند، ما به عنوان منتخبان مردم تهران نسبت به توفان و قصور هواشناسی واكنش نشان داده و جبران خسارت و گزارش‌گیری سازمان‌های مرتبط را در دستور كار قرار می‌دهیم. به جز مساله سهل انگاری سازمان هواشناسی، چند روز بعد از بروز حادثه، حداقل دو مساله دیگر نیز وجود دارد. همواره عنوان شده است كه تهران روی گسل زمین لرزه قرار دارد و احتمال اینكه زمین لرزه‌ای شدید، آن را دستخوش بحران كند وجود دارد. همواره عنوان می‌شود اگر سازمان‌ها و دستگاه‌هایی كه در زمان بحران باید وارد عمل شوند، درست عمل نكنند، خسارت‌های حادثه‌ای مانند زمین لرزه در تهران بسیار زیاد خواهد بود. اتفاقی كه روز دوشنبه رخ داد به نوعی تمرینی برای سنجش میزان آمادگی سازمان‌ها و ستاد‌هایی است كه در چنین مواقعی وظایفی بر عهده دارند. شورای شهر تهران عملكرد سازمان‌های زیرمجموعه شهرداری در مورد حادثه روز دوشنبه را بررسی كرده است.

برآورد‌ها نشان می‌دهد كه این سازمان‌ها آمادگی خوبی داشته‌اند و خوب عمل كرده اند. هم آتش نشانی و هم سازمان‌هایی كه مسئولیتی در زمینه آماده سازی معابر برای برقراری عبور و مرور عادی بر عهده داشتند در زمانی كوتاه توانستند وظایف خود را انجام دهند و آرامش را به شهر بازگردانند. شاهد بودیم توفان كه در مواردی به قطع درختان و بسته شدن معابر منجر شده بود، نتوانست عبور و مرور در شهر تهران را دچار مشكلی اساسی كند همانطور كه، قطعی برق نیز به موقع رفع شد. هر چند توفان روز دوشنبه خسارات جانی و مالی به دنبال داشت اما، بسیاری از سازمان‌ها توانستند نمره قبولی در برخورد با این حادثه كسب كنند. با این وجود، نكته دیگری نیز درباره حادثه روز دوشنبه وجود دارد. این حادثه خساراتی را به دنبال داشته است كه بخشی از این خسارات مالی هستند و برای مثال شهر را با مشكلاتی
رو به رو كرده است. بازسازی شهر بعد از توفان بودجه‌هایی می‌خواهد كه تاكنون شهرداری تا جایی كه توانسته آن را تامین كرده و سعی دارد شهر را به حالت سابق بازگرداند. از طرف دیگر، در جریان توفان برخی شهروندان دچار حادثه شده و این حادثه طبیعی خسارت‌هایی را برای آنها به بار آورده است. در جریان هستیم كه تعدادی از شهروندان جان خود را از دست داده اند همانطور كه، تعداد بیشتری مصدوم شده و كارشان به بیمارستان كشیده است. هزینه‌های این افراد باید از محلی جبران شود و اینكه این محل كجاست در روزهای اخیر محل پرسش بوده است. آنچه مسلم است این است كه بیمه حوادث می‌تواند به جبران خسارت‌های ناشی از این ماجرا كمك كند.

باید دید آیا حادثه‌دیدگان از این بیمه‌ها برخوردار هستند یا نه؟ اگر چنین بیمه‌هایی داشته باشند كه دیگر مشكلی برای آنها وجود ندارد. بیمه‌ها وظیفه دارند خسارت‌ها را جبران كنند اما، مساله دیگری كه هست این است كه ممكن است افرادی بیمه حوادث نباشند. شاید بتوان این موضوع را مطرح كرد كه سازمان‌هایی كه در امر پیش بینی دقیق توفان سهل انگاری كرده اند اینجا باید پاسخگو باشند. به هر حال، هر چند حادثه‌ای كه رخ داده است یك حادثه طبیعی بوده است اما، می‌توان عنوان كرد كه پیش بینی حادثه می‌توانسته است از میزان خسارت‌ها بكاهد. اگر افراد می‌دانستند توفان خواهد آمد حتما اقدامات پیشگیرانه انجام می‌دادند. این گفته‌ها البته به این معنا نیست كه ما از یك واقعیت غفلت كنیم. باید شهروندان را تشویق به داشتن بیمه‌های حوادث كرد. به هر حال همواره عنوان شده است كه حادثه خبر نمی‌كند و اساسا بیمه داشتن برای این است كه اگر مساله پیش آمد بشود از محلی جبران خسارت كرد. اگر همه حادثه دیدگان بیمه حوادث داشتند اكنون مساله‌ای برای جبران خسارت وجود نداشت بنابراین، می‌توان لزوم بیمه حوادث برای تمامی شهروندان را درس دیگر توفان هفته گذشته تهران دانست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha